På beställarfronten märkligt tyst

by KarinJosefina

Arbetar du på något sätt med kommunikation har du nog aldrig haft en så välfylld gottepåse som nu:
Twitter, bloggar, nyhetsbrev och seminarier (många av dem gratis) ger inspiration och kunskap kring
allt från varumärkesbyggande och mediahantering till sociala media och hur du kommer överst på Google.
Och vi är många marknadskommunikatörer, informatörer och pressansvariga som tacksamt tar del av utbudet.

Det finns fantastiska personer från byrå- och leverantörssidan som bjuder på sin kunskap, men hur är det med
våra egna erfarenheter? Det är sällan jag ser en tweet, ett blogginlägg eller hör en föreläsning från beställarhållet.
Märkligt tyst är det och när vi väl träffas är det för det mesta för att ta del av erfarenheter från kreatörer, strateger och specialister på leverantörssidan.

Jag bär fortfarande med mig en fantastisk föreläsning av kommunikationschefen från SVT som berättade om arbetet med Fri television. Erfarenheter som jag haft nytta av i mitt arbete med kampanjer som måste förankras internt för att fungera externt.

Varför är det då så tyst från vårt håll? Visst har byråanställda och konsulter helt naturligt mer att vinna på att bjuda på kunskap och vara aktiva på de forum som finns att tillgå. Man skall inte underskatta vikten av att skapa en position och marknadsföra sig. Men jag tror att det är långt ifrån hela sanningen. Det finns på byråsidan en passion och en kärlek till kommunikation och reklam som eldar på viljan att diskutera, kommentera och följa med
i utvecklingen. Säkert känner vi den som beställare också (jag vet att jag och mina kollegor gör det) men det finns
en risk att det läggs för lite tid och intresse på att hålla kärleken till vid liv. Allt för mycket  energi och yrkesidentitet kopplas till produkten vi marknadför och branschen vi verkar i. Vi  måste dessutom bli bättre på att se vår kompetens och formulera den.

Ibland blir jag  lite avundsjuk på hur man diskuterar och utbyter erfarenheter sinsemellan på byråsidan.
Vi marknadsförare har ju precis samma möjlighet att ha ett liknande utbyte, något som skulle hjälpa oss
i att stärka yrkersrollen. Och bli ännu bättre på det vi gör. Dessutom är det ju kul!

Men jag tror inte att det bara är andra marknadsförare och informatörer som har nytta av att höra om erfarenheter kring att leda marknadsprojekt. Marknadskommunikation blir som allra bäst när beställaren och leverantören
samarbetar kring mål och mening. Och ett gott samarbete grundar sig i ömsesidig förståelse om förutsättningar, möjligheter och begränsningar. Ju mer jag lär mig om byråernas arbete ju bättre blir jag som beställare.
Jag ser inte annat än att det borde fungera på liknande sätt åt andra hållet också.