Ryktet om mässans död är betydligt överdrivet.

by KarinJosefina

Under flera år i slutet av 1990-talet och början av 2000-talet ansågs mässor och kundträffar
tillhöra en förfluten tid, något omodernt och olönsamt att satsa på. Det var bara en fråga om
när mässa efter mässa skulle slå igen. Men de senaste åren har något hänt. Mässan har fått
en renässans, mässdeltagandet engagerar och ses som en offensiv satsning. Min vecka
Scanpack har visat att många företag satsar mer pengar, energi och fantasi än någonsin.

Jag tror att det hänger ihop med den ändrade synen på marknadsföring och hur vi
tar till oss information. Det räcker nämligen inte med att informera längre. Och rent skryt
går ingen på eller orkar med. Företag måste involvera och engagera sina kunder
för att behålla och ta nya affärer. Oavsett om de verkar inom B2B eller privatkonsumtion.
Onesize fits no one, som kund vill jag känna att företaget ser mig och mina behov.
Att jag är viktig. Och vi blir allt mer kräsna eftersom utbudet är oändligt.

I en monter har du möjlighet att ge en helhetsupplevelse och stimulera alla besökarens sinnen
för att få ditt företag att fastna i besökarens hjärna och hjärta. Det är en möjlighet till att skapa
“snackisar” som i sin tur kan användas i PR och övrig marknadsföring. Du blir också del
av en större upplevelse i mässan som helhet.

Man skall inte heller underskatta den interna effekten, mässan ger en möjlighet till en samling
och energi framåt kring gemensamma mål och är ett tillfälle att lansera nya sätt att paketera erbjudandet.

Men hur ser man till att mässan blir mer än att “bara vara där för att alla andra är det”?
Här är några råd från en som både projektlett succéer som fadda mässdeltaganden.
Och lärt sig ett och annat på vägen.

Synka med övriga säljaktiviteter
Se till att allt kring mässan följer och stöder vad ni bestämt att ni skall uppnå vad det gäller försäljning
och marknadsföring. Se till att skapa snackisar och göra mässan till ditt event. När den ena
aktiviteten stöder den andra blir summan större än delarna och du får mer ut av varje
spenderad krona. Och en mässa som räcker längre än själva mässdagarna.

Tänk till innan
Avsätt tid för att i god tid diskutera och hitta svaren på några enkla men svåra frågor:
Vad vill vi? Vad vill vi säga? Vad vill vi uppnå? Vad skall kunderna tycka, känna tänka?
Försök ha dessa möten så tidigt som möjligt. Många bra idéer tar lite tid att mogna.
sedan vidare på vad ni behöver och hur det skall göras.

Involvera dina interna experter
Engagera säljare och övriga medarbetare med inblick i branchen tidigt i planeringen.
Du får värdefull information och förankrar samtidigt projektet. Montern kan vara hur fin
som helst, men om inte säljarna känner sig bekväma med budskap och utformning
blir det ändå inte ett bra mässdeltagande.

… men tveka inte att ta hjälp utifrån!
Du och dina medarbetare har den bästa kunskapen om verksamhet och kunder.
Men det är svårt att få distans till något man lever i dagligen. Det är där bra reklambyråer,
monterbyggare eller andra leverantörer kan hjälpa dig att se saker ur nya perspektiv.
Och kan hjälpa ta dig ur gamla hjulspår.

Använd det du har till hands
I vår monter på Scanpack valde vi att klä väggarna i enkelwell ur vårt sortiment.
Billigt och snyggt som gav packkänsla utan att bli allt för uppenbart och klyschigt.
Vad har ni ert sortiment som ni kan använda? Finns det andra vardagsnära eller udda saker
som kan symbolisera er verksamhet? Med lite fantasi kan upplevelsen för besökaren
bli betydligt större än budgeten.

Var tydlig (eller totalt mystisk)
Nej, var aldrig tråkigt uppenbar, men gör det tydligt för besökaren vad som finns i montern,
vad för något som man kan göra och ta del av om man går in. Eller så gör du något helt mystiskt
och oväntat. Men  detta är oerhört svårt att få rätt, att få det tillräckligt spännande för att
snabbt locka in besökare.

Lite omsorg om besökaren räcker långt
Utgå ifrån dig själv, vad tycker du om på mässor? Ofta handlar det om enkla saker
som ändå visar att du bryr dig lite extra. Har du något ätbart eller drickbart
så se till att ha lite servetter till hands. Ha lite sittplatser så att trötta mässben kan få vila
och satsa på mysig belysning. Var uppmärksam och intresserad utan att vara påträngande.
Ta hand om leads och förfrågningar snabbt. Och tacka alltid, alltid för besöket.

Hyr inte in alla på bemanningsschemat
Se till att använda de som arbetar med produkterna och kunderna med i montern.
Du får en annan förankring internt, en mer geniun känsla i bemötandet och möjlighet
att ta hand om fler förfrågningar direkt på plats.

… men hyr in någon
Är det en större mässa så se till att ha en eller ett par käcka ungdomar med i monterbemanningen
som inte vet vem som är vem av besökarna och som inte har annat syfte än att få in besökare i montern,
guida till ev aktiviteter i montern och dela ut material. Det ger säljarna/produktexperterna möjlighet
prioritera bättre. Och större frihet för dig att snabbt ställa om funktioner och aktiviteter.

Bygg själv!
Hyr inte in möbler och väggar av ren slentrian. Se till att ha ett kit för mindre mässor
av trevlig, funktionell och framför allt personlig monterinredning istället. Eller köp in
från vanliga möbelaffärer. Ett par coola loungefotöljer på en matta kan räcka som

Och bygg aldrig, aldrig en monter
Bygg ett rum och en arena som passar syftet. Alltför många montrar på B2B blir
tråkiga i sin strävan att ge ett kompetent och professionellt utseende.
Nej, våga locka sinnena och ge en upplevelse som besökarna minns.

I början av 2000-talet ansågs mässor och kundträffar tillhöra en förfluten tid, som något omodernt
och olönsamt att satsa på. Det var bara en fråga om när mässa efter mässa skulle slå igen.
Men de senaste åren har något hänt. Mässan har fått en renässans, mässdeltagandet engagerar
hela företag och ses som en offensiv satsning. Vad beror det på?

Jag tror att det hänger ihop med den ändrade villkoren för marknadsföring och hur vi tar
till oss information. Det räcker nämligen inte med att informera längre. Och rent skryt orkar ingen med.
Företag måste involvera och engagera sina kunder för att behålla och ta nya affärer. Onesize fits no one,
som kund vill jag känna att företaget ser mig och mina behov. Att jag är viktig. Och vi blir allt mer kräsna
eftersom utbudet är närmast oändligt.

Svaret på de nya kraven och behoven sägs ofta vara sociala medier, dvs alla digitala platser där man kan
interagera genom att publicera inlägg, åsikter och kommentarer eller själv utforma informationen.
Exempel är Facebook, bloggar och den här sajten. Och vad är mässor och kundträffar
om inte sociala media “live”?!

I en monter har du möjlighet att ge en helhetsupplevelse och stimulera alla besökarens sinnen för
att få ditt företag att fastna i besökarens hjärna och hjärta. Det är en möjlighet till att skapa “snackisar”
som i sin tur kan användas i PR och övrig marknadsföring.

Men hur får ut det mesta av ett mässdeltagande?
Här är några råd från en som både projektlett succéer som mindre lyvkade event.
Och lärt sig ett och annat på vägen.

Synka med övriga säljaktiviteter.
Se till att mässdeltagandet följer och stöder vad ni bestämt att ni skall uppnå i övrigt med er försäljning
och marknadsföring. Skapa snackisar och göra mässan till ditt event. När den ena aktiviteten stöder
den andra blir summan större än delarna och du får mer ut av varje spenderad krona.
Och en effekt som varar längre än själva mässdagarna.

Tänk till innan.
Avsätt tid för att i god tid diskutera och hitta svaren på några enkla men svåra frågor:
Vad vill vi? Vad vill vi säga? Vad vill vi uppnå? Vad skall kunderna tycka, känna tänka?
Försök ha dessa möten så tidigt som möjligt. Många bra idéer tar lite tid att mogna.
sedan vidare på vad ni behöver och hur det skall göras.

Involvera dina interna experter.
Engagera säljare och övriga medarbetare med inblick i branchen tidigt i planeringen.
Du får värdefull information och förankrar samtidigt projektet. Montern kan vara hur fin
som helst, men om inte säljarna känner sig bekväma med budskap och utformning
blir det ändå inte ett bra mässdeltagande.

…men tveka inte att ta hjälp utifrån!
Du och dina medarbetare har den bästa kunskapen om verksamhet och kunder.
Men det är svårt att få distans till något man lever i dagligen. Det är där bra reklambyråer
och monterbyggare kan hjälpa dig att se saker ur nya perspektiv.Och ta dig ur gamla hjulspår.

Använd det du har till hands.
I vår monter på Scanpack valde vi att klä väggarna i enkelwell ur vårt sortiment.
Billigt och snyggt som gav packkänsla utan att bli allt för uppenbart och klyschigt.
Vad har ni ert sortiment som ni kan använda? Finns det andra vardagsnära eller udda saker
som kan symbolisera er verksamhet? Med lite fantasi kan upplevelsen för besökaren
bli betydligt större än budgeten.

Lite omsorg om besökaren räcker långt.
Utgå ifrån dig själv, vad tycker du om på mässor? Enkla saker som visar att du bryr dig lite extra.
Har du något ätbart eller drickbart så se till att ha lite servetter tillhands. Ha sittplatser så att trötta
mässben kan få vila och satsa på mysig belysning. Var uppmärksam och intresserad utan
att vara påträngande. Ta hand om leads och förfrågningar snabbt. Och tacka alltid, alltid för besöket.

Bygg själv.
Hyr inte in möbler och väggar av ren slentrian. Se till att ha ett kit för mindre mässor av trevlig, funktionell
och framför allt personlig monterinredning istället. Eller köp in från vanliga möbelaffärer. Ett par lounge-stolar
på en snygg matta kan räcka ibland.

Bygg inte en monter.
Bygg ett rum och en arena som passar syftet och som utgår ifrån vilka ni är. Våga locka sinnena
och ge en upplevelse som besökarna minns.


Vi ses i montern!